نهم دی، سالروز بصیرت و میثاق با ولایت

نهم دی ماه، یکی از نمادهای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است که مار خوش ‌خط ‌و خال فتنه و تزویر را هلاک کرد و حکایتی جانانه از عزم ملی در مدیریت سیاسی کشور رقم زد. نهم دی مصداق بارز «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» بوده و به همگان نشان داد که با گذشت بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، مردم شریف ایران کماکان پایبند به ارزش‌ها و لبیک ‌گوی ولی‌فقیه زمان‌اند و همیشه و هر زمان از اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی پاسداری خواهند کرد.

اوج گستاخی فتنه گران و وابستگان آنها در جریان آشوب های خیابانی، هنجارشکنی و سوء استفاده از رأفت نظام اسلامی، هتک حرمت به ساحت امام حسین(ع) و تعرّض به مقدسات دینی مردم در ایام محرم بود. ولی به فاصله کمی از این واقعه تأسف انگیز، مردم انقلابی با حرکتی عاشورایی، خودجوش و تحسین ‌برانگیز در راستای حراست از ارزش‌های دینی و معنوی خود و حمایت از نظام و رکن اصلی آن، یعنی ولایت فقیه با برپایی راهپیمایی کم‌ نظیری، پیام مهمی را به سران فتنه و وابستگان آنها در داخل و خارج کشور و همچنین حامیان خارجی آنان اعلام کردند.

گفتنی است روز نهم دی ماه «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» نام گذاری شده است. زیرا در این روز مردم بصیر ایران اسلامی، برای سرکوب فتنه سال 1388به خیابان ها آمدند و با برپایی راهپیمایی، ضمن محکوم کردن اقدام فتنه گران، با رهبر معظم انقلاب و آرمان های امام راحل و شهیدان، میثاقی دوباره بستند. در مجموع حماسه نهم دی حاصل بصیرت و ولایت مداری مردم بود.

میان بصیرت و ولایت مداری پیوند ناگسستنی وجود دارد؛ زیرا ولایت مداری بدون شناخت کافی، بصیرت و آگاهی، معنا و مفهوم درست و حقیقی خود را نداشته و در ایمان، باور قلبی و رفتار بیرونی انسان ولایت مدار، آثار مطلوب و سودمندی را به جای نمی‌گذارد و چه بسا که شخص را به سعادتمندی و رستگاری حقیقی نرساند. همچنانکه بی‌بصیرتی پیروان ولایت را در جنگ جمل از ولیّ خدا جدا کرد. در این جنگ افرادی که مدّعی پذیرش حکومت امام علی (ع) بودند، با همة شناختی که از فضائل و مقام معنوی آن حضرت داشتند، در حقّانیت و مشروعیت این جنگ دچار تردید شدند. از این رو، به امیرمؤمنان (ع) گفتند: ما را به جایی بفرست که یقین داشته باشیم با کفّار می‌جنگیم. امام نیز آنها را به سرحدّات فرستاد. این گروه، ولایت ‌گریزانی هستند که در  هنگامة کارزار بر اثر بی‌بصیرتی از ولایت جا می‌مانند.

آثار ولایت ‌مداری در فرمایشی از پیامبر ختمی مرتبت (ص) به شیوایی بیان شده است، چنانکه حضرت فرمودند: «ولایت‌ مداری آدمی را صاحب بیست خصلت می‌کند که دَه موردش مربوط به دنیاست و عبارتند از: زهد نسبت به دنیا، حرص در انجام عمل صالح، پارسایی در دین، عبادت همراه با شوق وافر، توبه قبل از مرگ، سحرخیزی و شب ‌زنده‌داری، ناامیدی از آنچه در دست مردم است، نگهبانی از حریم دین خدا، بغض نسبت به دنیای مذموم، بخشش و سخاوت. پیامبر اکرم (ص) در ادامة بیان خصلت‌هایی که ولایت ‌مداری به دنبال دارد، به دَه خصلتی اشاره می‌کنند که مربوط به آثار اُخروی ولایت ‌مداری است: کتاب چنین شخصی به دست راستش سپرده شده، برائت از آتش جهنم برای او نوشته می‌شود، سفیدرو، در حلّه‌های بهشتی پوشیده می‌شود، اجازة شفاعت صد تن از خاندان خود را می‌یابد، خداوند به نظر رحمت در او می‌نگرد، تاج بهشتی بر سرش می‌نهند و بدون حساب وارد بهشت می‌شود.»

 

سلمان اسمعیل زاده

معاونت پژوهشی دبیرستان